Meer dan de helft van de auto’s in Nederland zijn geïmporteerd—en voor goede reden: er is zit een enorm financieel voordeel aan. Vooral het importeren uit een EU buurland is heel populair. Daarvoor is België gewoon perfect. Het ligt dichtbij, er is geen taalbarrière—dus geen problemen met communicatie—en er is een groot assortiment van auto’s waaruit je kunt kiezen. Wij vertellen je hoe het importeren van een auto uit België aan toegaat en welke kosten daarmee gepaard gaan.
Zelf auto importeren uit België
Auto kiezen en plannen
Het importeren van een auto uit België begint natuurlijk met een zoektocht. Dat hangt geheel af van jouw wensen en budget. Een auto importeren hoeft geen intensieve taak te worden, maar toch is het aangeraden om goed te plannen en de nodige zaken te noteren. Daarmee kom je niet voor verrassingen te staan zoals onvolledig papierwerk, waarbij je dan weer terug moet om die op te halen, helemaal in België!
Transport naar Nederland
De volgende stap is goed na te denken over de wijze waarop je de auto uit België haalt. Daarvoor kun je dan kiezen om de auto zelf te terug te rijden aangezien het niet al te ver ligt, of je kunt het laten vervoeren door een transportbedrijf. De tweede optie zorgt voor een stukje zekerheid en kost toch niet al te veel.
Velen kiezen ervoor om de auto zelf naar Nederland te rijden. Daarbij is het belangrijk dat je dan de tijdelijke verzekering wel hebt afgehandeld. Dan krijg je niet met nare situaties te maken. Een ander punt is de kentekenplaat. In Nederland mag je niet rijden met een Belgische kenteken. Maar er is goed nieuws: er is een eenvoudige oplossing.
Een populaire keus is het aanvragen van een eendagskenteken. Zoals de naam dat al aangeeft, gaat het om een kenteken die je gebruikt om voor een enkele dag te rijden. Het idee is om de kentekenplaat te verwisselen bij de grens. Het leukste van deze optie is dat er geen cent uit je portemonnee hoeft, want een eendagskenteken is gratis. Je betaalt dus echt alleen brandstofkosten, zodat je terug kunt rijden.
Kenteken en BPM
Wanneer je droomauto eenmaal in Nederland is, moet je nog tal van zaken regelen voordat je echt kunt gaan rijden. Ten eerste de BPM, de belasting voor auto’s en motorwielen. Hiervoor moet je BPM aangifte doen bij de Belastingsdienst. Dit gaat samen met een keuring van het voertuig en dan pas krijg je een Nederlands kenteken. Als laatste heb je dan nog de verzekering.
Belangrijke papieren
Zoals eerder aangehaald, is het van belang dat je alle nodige documenten van de verkoper krijgt, zodat je de resterende zaken kunt afhandelen. De volgende papieren zijn belangrijk voor het afronden van de aankoop en tenaamstelling van de auto:
Car-Pass
Koopcontract of factuur
Kentekenbewijs deel 1 en 2
Recent keuringsbewijs
CVO, Certificaat van Overeenstemming
Kosten
Voor het importeren van een auto uit België krijg je de volgende kosten voor jouw rekening:
1. Aankoopprijs
2. Transportkosten
3. Kosten voor keuring en tenaamstelling
4. BPM uitgaven
5. BTW kosten, indien van toepassing